Καλύτερ’ ανιστόρητα να το δεχτούμε
σαν προσταγή της μοίρας – πέρασε από δω.
«Η Αγία Ελένη στην Κύπρο»
(Μεθιστορία, 1995)
Αν ο Κανάρης, όπως και η Ελένη
(του Κωνσταντίνου η μάνα η ευλαβής)
δεν πάτησε το πόδι του στην Κύπρο,
κανένα πρόβλημα· ο μύθος διαρκεί.
Ουδείς εξαναγκάζει αυτόν τον μύθο
να καταντήσει αγνωστικιστής.
Αν, επαναλαμβάνω, εισάγεται το μήνυμα
ότι το τρεχαντήρι του Κανάρη
πέλαγο δεν αυλάκωσε ώς την Κύπρο,
τι εμποδίζει να είχε την Ελένη
(την ευλαβή του Κωνσταντίνου μάνα)
στην πρώρα – σε καράβι γαλαζόπλωρο
να μεταμορφωθεί σαν από θαύμα εκείνο
το πολυθρύλητο πλεούμενό του;
Συνετιστείτε και λογικευτείτε:
τα θαύματα ποτέ δεν είναι του συρμού –
επαγρυπνούν για την αλήθεια μόνο.
Μη χάνεστε στα τάρταρα, γιατί
το φεγγοβόλο αστέρι ακόμα δεν συνέπεσε
με των συμβολισμών τα βοσκοτόπια.
Πιστέψτε με, αν το πόδι του δεν έβαλε
πρώτος αυτός στη βάρκα των ελπίδων
που κόντευε να βυθιστεί απ’ το βάρος
τόσων ονείρων και προμηθειών,
θα ρθεί μια μέρα, ω ναι: η ψυχή παραδαρμένη
τα κρίματά της όλα θα κενώσει
μπροστά σ’ αραχνοΰφαντα υποδήματα
που εξάπαντος ανήκουν στην Ελένη.
Ισχυρή λαϊκή παράδοση θέλει την Αγία Ελένη να περνά τον τέταρτο αιώνα από την Κύπρο, καθώς και τον Κωνσταντίνο Κανάρη να καταπλέει στο νησί, για να λάβει βοήθεια για τον αγώνα του 1821. Ορισμένοι ερευνητές αμφισβητούν την συγκεκριμένη παράδοση, που ανήκει, αν μη τι άλλο, στην ποιητική αλήθεια.